Antikke nomade textiler fra Anatolien - udstilling på Svaneholms Slot.

Fotograf: Jan Andersen

19
Det enkle kam-mønster ses allerede på keramikfund fra tiden 5000 år f. Kr.
20
En kelim-side fra 1700-tallet med typiske farver og former fra Kappadokia.
21
Et fragment fra den klassiske centralanatolske tekstilkunst som den var før 1800-tallet.
22
Et bede-kelim fra bjerg-egnene i det sydlige Bulgarien. Mønsteret adskiller sig fra hvad man ser i Lilleasien. Variationer i bedetæppernes motiver vidner om de forskellige trosretninger, som fandtes i den stærkt religiøse befolkning i det ottomanske rige.
23
Temaet her er passagen op til det hellige. I syv trin skal de bedende trænge igennem de rød-grønne spærringer for at nå sit mål.
Kvinden væver et bede-kelim til sin mand. 
En lille blå trekant nederst til højre er beskyttelsen mod ”det onde øje”.
24
En kelimside fra Eskisehir i den nordlige del af Centralanatolien. Motivet består af dobbelte, spejlvendte Elibelinde-figurer. Fra den første del af 1800-tallet.
25
 Endestykket af en kelim fra Centralanatolien. En række af Elibelinde-figurer står hoved mod hoved i en zig-zag linie. 
Zig-zag linien anses at betegne rindende vand – i sig selv et frugtbarhedssymbol.
26
De kappadokianske divan-tæpper prydes ofte af rækker af oktagoner med ”memling” göler. Mønsteret stammer fra de tyrkiske nomadefolk.
27
Tæppeklubben havde lejet en bus til turen til Skåne og 21 medlemmer og tre gæster deltog i arrangementet.