Antikke nomade textiler fra Anatolien - udstilling på Svaneholms Slot.

Fotograf: Jan Andersen

10
Nærfoto af det sjældne fragment fra Soghanli.
11
Bedetæppe fra Ishiklar i Centralanatolien. Bedenichen har form af en gravsten med hoved, hals og skuldre.
12
Kelim-bort fra en Kappadokisk kelim fra Karapinar – Hotamis, 1700-tallet.
13
Denne rustikke kelim kommer fra det vestlige Anatolien fra området, der gennemstrømmes af floden Meander.
Dunkle glødende farver udmærker mange af de tekstiler, som hidrører fra denne region.
Mange små grove reparationer vidner om, at dette stykke har været værdsat.
14
Til forskel fra de øvrige kelims fra det østlige Centralanatolien kommer dette fra den sydvestlige del fra Nuzumla nær Torosbjergene. 
Motivet kan ses som gentagne frugtbarhedssymboler. Det hele omgives af beskyttelses-symboler.
15
Kelim fra Nigde ? i Centralanatolien. Den inderste sorte figur i den store rombe skal ifølge traditionen symbolisere et barn med udstrakte arme.
 Fragmentet er skåret ud fra en større kelim.
16
Nærfoto af romben i kelim fra Nigde.
17
Dette er et meditiations-tæppe fra en by nær Kappadokia. Medaljonen forestillet et ”livets træ” opbygget af rektangler og kvadrater. 
I de hvide kvadrater sidder fugle, symboler for sjælen. Sammen med ”livets træ” udgør de billedet på evigt liv.
18
Dette fragment udgør mindre end en sjettedel af en stor kelim. 
Man ser en bid af den såkaldte Rashvan-medaljonen, som anses for typisk for den kurdiske Rashvan-stamme, men som også har bredt sig til andre stammer.
 Medaljonen forekommer i mange kelims fra Malatya. De klare lyse farver tyder på, at stykket stammer fra tidligt 1800-tallet.